Tara din lumea a treia care are mai multi kilometri de autostrada decat Romania
Pakistanul este macinat de conflicte de zeci de ani. Peste 42 de milioane de pakistanezi traiesc zilnic sub pragul saraciei. Cu toate acestea, tara era traversata in iunie 2012 de patru autostrazi cu o lungime totala de 679,5 kilometri, dintre care trei cu sase benzi.
Aceeasi tara are in constructie inca 278 km de autostrada si in pregatire inca 1.200 km. Romania, pe de alta parte, o tara a carei PIB pe cap de locuitor este de patru ori mai mare decat cel al Pakistanului, are 519 km de autostrada si 434 km in constructie, dar la ce costuri?
Cea mai lunga autostrada din Pakistan, care leaga Lahore de capitala Islamabad, are 335 km si sase benzi. Coreenii de la Daewoo au construit-o pentru 311 mil. euro. In Romania, numai tronsonul Cernavoda-Constanta din Autostrada Soarelui, in lungime de 52 km, va costa 400 mil. euro.
Autostrada cu sase benzi Peshawar – Islamabad, in lungime de 154 km a fost finalizata in 2007 in urma unei investitii de circa 100 mil. euro. A treia autostrada, dintre Pindi Bhattian si Faisalabad, are o lungime de 52 km si a fost construita de un consortiu de companii pakistaneze pentru 61 mil. euro. Coridorul Karachi are o lungime totala de 57 km si a fost definitivat in 2009 pentru 18,6 mil. euro.
In total, pentru cele patru autostrazi, pakistanezii au platit circa 490 mil. euro. Romania a cheltuit pentru 54 km din autostrada Transilvania 1,25 mld. euro, adica circa 23 mil. euro pe kilometru.
De remarcat este faptul ca in 2008, Pakistanul a fost la un pas de faliment, ajungand la o inflatie de 25%. Fortata de Fondul Monetar International, tara a adoptat o serie de masuri fiscale agresive pentru ca un an mai tarziu rata inflatiei sa coboare la 14,1%. Datoria publica a Pakistanului a avut anul trecut o pondere de 60% in Produsul Intern Brut. Spre comparatie, in Romania procentul a fost de 39,6% din PIB.